Analisis Pola Fungsi Kalimat pada Teks “Kepala Suku Len” Buku Bahasa Indonesia SD/MI Kelas IV
Abstract
in the Indonesian language textbook Bahasa Indonesia: Lihat Sekitar! for Grade IV SD/MI (Merdeka
Curriculum edition). The study stems from the urgency of understanding syntactic structures in children's
reading texts, particularly in the context of text-based learning that emphasizes language skills and critical
thinking. A descriptive qualitative approach was employed using content and syntactic analysis techniques.
Data were obtained through documentation of sentences in the text, which were then analyzed based on
traditional and functional syntactic theories. The results show that the text is dominated by S-P (Subject–
Predicate) and S-P-K (Subject–Predicate–Complement) sentence patterns, along with variations such as S-
P-O, S-P-O-K, and K-S-P. These patterns indicate a tendency toward simple yet communicative sentence
structures that support the reinforcement of social and moral values. These findings suggest that the reading
text in the textbook conforms to syntactic rules and is relevant for the development of language competence
and literacy among elementary school students. This study is expected to contribute to the development of
more functional, communicative, and learner-appropriate teaching materials.
Keywords: children's reading text, Merdeka Curriculum, syntax, sentence function pattern, textbook
Full Text:
PDFReferences
Agustini, Grashinta, A., Putra, S., Sukarman, S., Guampe, F., Akbar, J., Lubis, M., Maryati,
I., Ririnisahawaitun, Mesra, R., Sari, M., Tuerah, P., Rahmadhani, M., Rulanggi, R.,
& Surachman, A. (2023). Metode Penelitian Kualitatif (Teori & Panduan Praktis
Analisis Data Kualitatif).
Akbar Ibrani, M., Hexa, A., Pandiangan, T., Reswara, T. A., Yusuf, M., Noer, I., Ilahiyah,
H. I., Purwo, A., Utomo, Y., Neina, Q. A., & Bahasa, P. (2024). Pola Fungsi Kalimat
pada Novel “Pulang” Karya Tere Liye dan Kelayakannya sebagai Materi Pengayaan Siswa Kelas Xll SMA. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(6).
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i6.10
Ashari Hamzah, R., & Nurfitriana, S. (2025). Penggunaan Bahasa Indonesia yang Baik
dan Benar (Sintaksis dan Semantik) sebagai Kaidah Bahasa Indonesia serta Analisis
Kesalahan Berbahasa Indonesia. 3(2). https://doi.org/10.61132/bima.v3i2.1723
Cholifia Nurchaliza, Nisreina Aura Kasih Nugraena, Pattriacia Roulina Br Malau, Rojwa
Fadla Saniyya, Asep Purwo Yudi Utomo, & Galih Suci Pratama. (2023). Analisis
Frasa Verba dan Adjektiva pada Teks Cerpen dalam Buku Bahasa Indonesia Kelas IV
SD Kurikulum Merdeka. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 1–14.
https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1386
Dhea Alfira, & Siregar, Mhd. F. Z. (2024). Pentingnya Peran Orang Tua dalam Memajukan
Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini melalui Komunikasi. Jurnal Pendidikan
Anak Usia Dini, 1(4), 15. https://doi.org/10.47134/paud.v1i4.641
Diah Ayu Wijayanti, Yumna ‘Aqilah, Iyas Rahmawati, Wahyu Ningrum, Asep Purwo
Yudi Utomo, & Muhammad Sabbardi. (2023). Analisis Frasa Teks Narasi pada Buku
Pembelajaran IPS Kelas 8 Kurikulum Merdeka. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa,
(2), 15–29. https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1388
Eka Putri, D., Sitepu, T., Utara, S., & Naskah, H. (2025). Analisis Kesalahan Berbahasa
dalam Keterampilan Menulis Siswa Nida Suksasat School Thailand. Jurnal Bahasa
Dan Sastra Indonesia, 2809–238. https://doi.org/10.47709/jbsi.v5i01.5840
Febriyani Kusumaningrum, Azhar Aji Winanda, Lintang Kusumaningrat, Deane Rahmah
Indriawati, Rahma Safitri, Asep Puwo Yudi Utomo, & Mursito Mursito. (2024).
Analisis Pola Fungsi Kalimat Tunggal Teks Berita Daring Kemdikbud Jelita Edisi
Oktober 2023 sebagai Sumber Bacaan Siswa Kelas X SMA. Jurnal Bima : Pusat
Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(4), 24–43.
https://doi.org/10.61132/bima.v2i4.1282
Imanulhaq, R., & Ichsan, I. (2022). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada
Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun Sebagai Dasar Kebutuhan Media
Pembelajaran. Waniambey: Journal of Islamic Education, 3(2), 126–134.
https://doi.org/10.53837/waniambey.v3i2.174
Jajang Setiawan, Retno Setya Budiasningrum, & Ali Satri Efendi. (2024a). Kajian
Terhadap Unsur Kalimat Subjek, Objek, Predikat, dan Keterangan. Jurnal
Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(6), 267–274. https://doi.org/10.61722/jmia.v1i6.2976
Jajang Setiawan, Retno Setya Budiasningrum, & Ali Satri Efendi. (2024b). Kajian
Terhadap Unsur Kalimat Subjek, Objek, Predikat, dan Keterangan. Jurnal
Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(6), 267–274. https://doi.org/10.61722/jmia.v1i6.2976
Kemendikbudristek. (2022). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka.
Kemendikbudristek.
Kurniawati, E. (2017). Perkembangan bahasa pada anak dalam psikologi serta
implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jamb, 17(3).
Kusumaningtyas, N., Januarista, S. C., Ferdiansyah, N. A., & Yudi Utomo, A. P. (2022).
Analisis Klausa pada Cerita Pendek “Mata yang Enak Dipandang” Karya Ahmad
Tohari. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 1(1), 119–137.
https://doi.org/10.55606/jurribah.v1i1.122
Liyana, C. I., Judijanto, L., Hardiany, D. R., Merrita, D., Purnamasari, R., Kurniati, Y.,
Lestari, D., Sapiah, S., Amelia, F., Khatimah, K., & Suhendar, K. (2025). Linguistik:
Pengantar Studi Bahasa (1st ed.). PT. Green Pustaka Indonesia.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A
Methods Sourcebook (3rd ed.). Sage Publicatin.
Mulyana, A., Vidiati, C., Danarahmanto, P. A., Agussalim, A., & Apriani, W. (2024).
Metode Penelitian Kualitatif. Widina Media Utama.
Nurislaminingsih, R., & Heriyanto. (2024). Riset Kualitatif untuk Pemula Teknik Analisis
Data.
Reforsado, M., & Jennelyn Lacar-Raymundo. (2024). Syntactical Structure Competence in
Academic Writing of Senior High School Students: Designing a Contextualized Instructional Material. International Journal of Linguistics, Literature and
Translation, 7(7), 93–106. https://doi.org/10.32996/ijllt.2024.7.7.10
Sa’diyah, I. (2022). Kesalahan berbahasa Indonesia tulis pada aspek ejaan, morfologi, dan
sintaksis oleh peserta pelatihan menulis Lembaga Pengelola Dana Pendidikan
(LPDP). KEMBARA Journal of Scientific Language Literature and Teaching, 8(2),
–271. https://doi.org/10.22219/kembara.v8i2.22282
Stit, S., Nusantara, P., & Ntb, L. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekoah Dasar.
In Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 4, Issue 2).
https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia
Syihabudin, S. A., & Ratnasari, T. (2020). Model Pembelajaran Bahasa Indonesia yang
Efektif pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan
Inovasi Pendidikan), 2(1), 21–31. https://doi.org/10.52005/belaindika.v2i1.26
DOI (PDF): https://doi.org/10.61689/waspada.v13i2.786.g601
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.