Faktor Penghambat Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran PPKn Di SMK Negeri 3 Kayuagung
Abstract
curriculum in the Civics Education (PPKn) subject at SMK Negeri 3 Kayuagung. The data collection methods
used in this research were observation, interviews, and documentation. The data analysis techniques
employed included data reduction, data presentation, and conclusion drawing/verification. Based on the
description of the research findings, it was found that the inhibiting factors in the implementation of the
Merdeka curriculum in the Civics Education subject were primarily internal factors. From the discussion of
the research data, it can be concluded that internal factors play a significant role in the successful
implementation of the Merdeka curriculum. Furthermore, the research findings suggest that the lack of
motivation provided by teachers during the learning process, students' low curiosity and interest in
knowledge related to the Merdeka curriculum, as well as teachers' limited knowledge and skills in teaching,
are the main barriers to the effective implementation of the Merdeka curriculum at SMK Negeri 3
Kayuagung.
Keywords:, inhibiting factors, implementation, merdeka curriculum
Full Text:
PDFReferences
Aditomo, 2021 dalam Nugroho, T., & Narawaty, D. (2022). Kurikulum 2013, kurikulum
darurat, dan kurikulum prototipe (2020-2021) atau kurikulum merdeka (2021) mata
pelajaran bahasa inggris: suatu kajian bandingan. In SINASTRA: Prosiding Seminar
Nasional Bahasa, Seni, dan Sastra (Vol. 1, pp. 373-382).
Ahmad, M. (2023). Analisis Penarapan Kebijakan Merdeka Belajar Pada Kurikulum Smp:
Analisis Penarapan Kebijakan Merdeka Belajar Pada Kurikulum Smp. Jurnal
Penelitian Dan Pendidikan Agama Islam Karang Asem, 5(2), 68-78.
Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar Dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara Dan
Relevansinya Bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia,
(3), 95–101.
Anshari, Hafi. 2014. Pengantar Ilmu Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional
Arikunto, S. (2006). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara, 168.
Mita Purnama, Septi Rotari, Kartini. Faktor penghambat pelaksanaan kurikulum Merdeka pada mata
Pelajaran PPKn di SMK Negeri 3 Kayuagung
Dakir.(2004). Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum Buku Pegangan Kuliah.
Jakarta: PT Rineka Cipta
Efyanto, D. (2021). Analisis Penerapan Kebijakan Merdeka Belajar Pada Kurikulum
SMK (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang)
Ibda,Fatimah. 2015. Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. INTELEKTUALITA-
Volume 3, Nomor 1, Januari-Juni Jauhar. Mohammad. 2011. Implemetasi Paikem.
Jakarta:Prestasi Pustaka
Ibrahim, N. L. IDENTIFIKASI FAKTOR PENGHAMBAT PENERAPAN
KURIKULUM MERDEKA BELAJAR PADA TINGKAT SEKOLAH
MENENGAH ATAS (Studi Kasus pada SMAN 1 Telaga Biru dan SMAN 3
Gorontalo).
Kemendikbudristek, 2022, h. 71-81, Luturmas, Yulius, et al. "Implementasi Struktur
Kurikulum Berdasarkan Kemendikbudristek No 371/M/2021 Dan Pp No 57 Tahun
Pada Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Rpp) Tahun Ajaran 2022/2023 Di
Madrasah Ibtidaiyah." Jurnal Multidisipliner BHARASA 1.2 (2022): 71-81.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. Direktorat Pembinaan SMK.
( 2021)
Purnama, M. (2022). Pelaksanaan Lesson Study Bagi Pengembangan Kompetensi
Pedagogik Guru (Studi Kasus Pada MGMP PKn SMP Kabupaten Ogan
Ilir). ASANKA: Journal of Social Science and Education, 3(2), 143-153.
Mariati M. (2021.h. 28) dalam buku Muin, A., Fakhrudin, A., Makruf, A. D., & Gandi, S.
(2021). Pengembangan Kurikulum Merdeka.
Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara.
Rifa’i, dkk, (2022 h. 1007) dalam Muthoharoh, M. (2022). Kurikulum Merdeka: Konsep
dan Implementasinya. Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 125-132.
Rofi Rudiawan dan Ambiro Puji Asmaroni. (2020). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan
Kewarganrgaraan Dalam Kurikulum Merdeka.
Saleh, M. (2020, May). Merdeka belajar di tengah pandemi Covid-19. In Prosiding
Seminar Nasional Hardiknas (Vol. 1, pp. 51-56).
Slameto, 2010, belajar dan factor-faktor yang mempengaruhi, Rineka Cipta,Jakarta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta-
faktor
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan
R&D.
Sugihartono, dkk. (2013). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
DOI: https://doi.org/10.61689/waspada.v13i1.715
DOI (PDF): https://doi.org/10.61689/waspada.v13i1.715.g534
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.