Hubungan Konsep Diri terhadap Kepercayaan Diri Siswa Kelas XII SMA Teuku Umar Semarang
Abstract
The aim of this research is to find out whether there is a relationship between self-concept and the self-confidence of class XII students at SMA Teuku Umar Semarang. In this research, the method used was quantitative with correlation research type, the population in this research was 142 students. This research sample took 75% of the population so that the sample used was 106 students which was determined using a saturated sampling technique.
Based on the Pearson product moment correlation test, the calculated r value is 0.467, while the r table for a sample size of 106 is 0.160. Therefore, 0.467 > 0.160, it can be concluded that there is a significant relationship between self-concept and the self-confidence of class XII students at SMA Teuku Umar Semarang.
This relationship shows a positive direction, because the calculated r value obtained in this study is positive. A positive relationship means that if self-concept is high then self-confidence is high, and vice versa if self-concept is low then self-confidence is low.
Keywords: student, self concept, self confidence
Full Text:
PDFReferences
Hanriani, dkk. (2021). Hubungan konsep diri dan kepercayaan diri dengan konformitas pada peserta didik di SMA Negeri 9 Enrekang, Eprints. Haque, R. A., Susanto, D., Damayanti, S. D., & Apriliani, R. (2023). Hubungan konsep diri dengan kepercayaan diri siswa berprestasi Kelas XI Di SMK. PD ABKIN JATIM Open Journal System, 3(2), 107-116.
Iqbal Maulana, M. (2022). Hubungan antara konsep diri dengan kepercayaan diri pada siswa Kelas X Di SMA PGRI 2 Kajen. Semarang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Semarang. Naim, H. R., Arlizon, R., & Yakub, E. (2017). Perbedaan kepercayaan diri siswa yang aktif organisasi dengan siswa yang tidak aktif organisasi. Doctoral dissertation, Riau University.
Nugroho, Gunardi. (2015). Hubungan kepercayaan diri dengan minat berorganisasi siswa Kelas VII MTS.N Punung Tahun Pelajaran 2014/2015. Kediri: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Nusantara Persatuan Guru Republik Indonesia UNP Kediri.
Nurhuda, W. (2019). Hubungan antara konsep diri dengan kepercayaan diri pada mahasiswa psikologi yang sedang menyelesaikan skripsi di Universitas Medan Area (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area). Pratama, S., & Saragih, N. A. (2022). Hubungan konsep diri dengan kepercayaan diri pada siswa SMK Melati Perbaungan Tahun Ajaran 2021/2022. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 88-103. Pratama, S., & Saragih, N. A. (2022). Hubungan konsep diri dengan kepercayaan diri pada siswa SMK Melati Perbaungan Tahun Ajaran 2021/2022. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 88-103.
Pratiwi, D. S. (2019). Hubungan antara konsep diri dengan kepercayaan diri pada siswa kelas X MAN 2 Model Medan (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area)
Savira, S.I. (2021). Hubungan antara konsep diri dan kepercayaan diri dengan intensitas penggunaan media sosial sebagai moderator pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Ejournal Unesa, 8,2.
Soegeng, A. Y. Ysh. (2017). Dasar-Dasar penelitian bidang sosial, psikologi, dan pendidikan. Yogyakarta: Magnum Pustaka Utama.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Suhardita, K. (2011). Efektivitas penggunaan teknik permainan dalam bimbingan kelompok untuk meningkatkan percaya diri siswa. Edisi khusus, 1, 127-138.
Yulianto, A., Nopitasari, D., Qolbi, I. P., & Aprilia, R. (2020). Pengaruh Model Role Playing Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Pada Pembelajaran Matematika SMP. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 3(1), 97-102.
DOI: https://doi.org/10.61689/waspada.v11i2.470
Article Metrics
Abstract view : 31 timesPDF - 7 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.