ANALISA V/C RATIO RUAS JALAN PANTURA DI KABUPATEN KENDAL PASCA BEROPERASINYA JALAN TOL BATANG – SEMARANG

Iwan Setiawan

Abstract


The purpose of this final project is to calculate the volume of traffic passing the Cepiring - Kendal road section. The first is calculating the V / C Ratio on the Cepiring - Kendal road section after the operation of the Semarang - Batang toll road. Then compare the value of V / C Ratio on the pantura road Cepiring - Kendal before and after the operation of the Semarang - Batang toll road. In addition to the objective, the benefits of this final project are to determine the level of vehicle traffic density on Jalan Pantura, Kendal Regency after the operation of the Batang - Semarang Toll Road based on the existing traffic volume. Then it becomes a reference for Stake Holders to determine policies related to the density level of the Cepiring - Kendal Pantura road.

Keywords: V / C Ratio; traffic density; traffic volume; pantura road


Full Text:

PDF

References


https://regional.kompas.com/read/2016/07/02/16234751/setiap.jam.4.500.kendaraan.masuk.pantura.kendal.

Dinas Perhubungan 2018. Penyusunan kajian untuk kerja ruas jalan.

Bina Marga Inter Urban Road Management System Central Database.

Farid, (2013:1). Fungsi nyata dari jalan adalah tempat pergerakan lalu lintas

De Aloisius Rozari, Yudi Hari Wibowo. 2015. Faktor – factor yang Menyebabkan Kemacetan Lalu Lintas Di Jalan Utama Kota Surabaya (Studi Kasusdi Jalan Ahmad Yani dan Raya Darmo Surabaya). Surabaya: Universitas Tujuh Belas Agustus Surabaya.

(Mitshuhito, dkk, 2016:82). Tentang karakteristik jalan.

(Hamid, 2011:2). jalan perkotaan dan jalan luar kota adalah jalan bersinyal.

Departemen Pekerjaan Umum (1997). Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI) 1997. Jakarta: Departemen Pekerjaan Umum.

Darma (1997). Tundaan dan Panjang Antrian pada Simpang Bersinyal dengan Model Simulasi. Tugas Akhir Sarjana Teknik, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta.

Fidel (2005). Perencanaan Trasnportasi: Untuk Mahasiswa, Perencana dan Praktisi. Erlangga, Jakarta.

Zulfianilsih dan ulfa, 2016:2. Jumlah penduduk yang berada dekat pusat perkotaan.

E.T, Octavianus Dendo. 2014. Kajian Tingkat Pelayanan Jalan Bundaran PU Kota Kupang. Kupang: Undana – Kupang.

Fadhilah, Nurul. 2013. Pengaruh Volume Kendaraan Terhadap Tingkat Kerusakan Jalan pada Perkerasan Rigid di Kota Semarang. Semarang: Universitas Negeri Semarang.




DOI: https://doi.org/10.61689/jti.v1i2.199

Article Metrics

Abstract view : 141 times
PDF - 40 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Teknik Indonesia by Fakultas Teknik Undaris is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International