KONSEP PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM KH. IMAM ZARKASYI
Abstract
The current reality of Islamic education is that it is not yet responsive in facing such complex challenges. Internal challenges are related to aspects of Islamic education as an educational program: the problem of duality of education, inappropriate orientation of Islamic education, limited understanding of the nature of Islamic teachings, organization, and implementation of Islamic education which is still separated from others. The development of civilization cannot be separated from the development of science, which is the greatest legacy of the ongoing educational process. This continuous educational process is implemented in all elements of human life, starting from the smallest environments such as families, and schools, to the wider community, among figures who pay special attention to Islamic educational thinking, namely Imam Zarkasyi. Imam Zarkasyi is one of the figures who can reform Islamic education to suit the conditions of the times. The research focus in this article is 1). Imam Zarkasyi's Life History 2) The aim of Islamic education in Imam Zarkasyi's view 3). Imam Zarkasyi's Islamic educational thoughts.
Realitas pendidikan Islam saat ini belum tanggap dalam menghadapi tantangan yang begitu kompleks. Tantangan internal terkait dengan aspek pendidikan Islam sebagai program pendidikan, yaitu: permasalahan dualitas pendidikan, orientasi pendidikan Islam yang belum tepat, sempitnya pemahaman hakikat ajaran Islam, pengorganisasian dan pelaksanaan pendidikan Islam masih terpisah dari yang lain. Perkembangan peradaban tidak lepas dari perkembangan ilmu pengetahuan, yang merupakan warisan terbesar dari proses pendidikan yang berlangsung. Proses pendidikan yang berkesinambungan tersebut dilaksanakan pada seluruh elemen kehidupan manusia, mulai dari lingkungan terkecil seperti keluarga, sekolah, hingga masyarakat luas, diantara tokoh-tokoh yang memberikan perhatian khusus dalam pemikiran pendidikan Islam yaitu Imam Zarkasyi. Imam Zarkasyi merupakan salah satu tokoh yang mampu melakukanpembaharuan pendidikan Islam yang disesuaikan dengan kondisi zaman. Fokus penelitian padaartikel ini adalah 1). Riwayat Hidup Imam Zarkasyi 2) Tujuan pendidikan Islam dalam pandangan Imam Zarkasyi 3). Pemikiran pendidikan Islam Imam Zarkasyi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aufin, Mohammad. “Kontribusi Kh. Imam Zarkasyi Dalam Pemikiran Pendidikan Islam (Pesantren).” Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam 1, no. 2 (2016): 145–163.
Bukhori, Umar. “KH. Imam Zarkasyi dan Genre Baru Pondok Pesantren.” Dirosat: Journal of Islamic Studies 1, no. 2 (2017): 259–272.
Fatihah, Imroatul. “Kepemimpinan KH. Imam Zarkasyi Di Pondok Modern Darussalam Gontor.” JIEM (Journal of Islamic Education Management) 2, no. 2 (2018): 26–43.
Hakim, Abdul, dan N Hani Herlina. “Manajemen Kurikulum Terpadu Di Pondok Pesantren Modern Daarul Huda Banjar.” Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 6, no. 1 (2018): 111.
Hardoyo, Hafid. “Kurikulum Tersembunyi Pondok Modern Darussalam Gontor.” At-Ta’dib 4, no. 2 (2009).
Ismail, Moh. “Sistem Pendidikan Pesantren Modern Studi Kasus Pendidikan Pesantren Modern Darussalam Gontor Ponorogo.” At-Ta’dib 6, no. 1 (2011).
Jajat, Burhanuddin, dan Ahmad Baedowi. 2003. “Transformasi Otoritas Keagamaan: Pengalaman Islam di Indonesia.” Jakarta: Gramedia.
Madjid, Nurcholish. 1992. Islam: Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Yayasan Wakaf Paramadina.
Maya, Rahendra, Muhammad Sarbini, dan Sarifudin Sarifudin. “Studi Literatur pada buku pemikiran pendidikan Islam di perguruan tinggi keagamaan Islam.” Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 2 (2019): 259–277.
Mohammad, Herry. 2006. Tokoh-tokoh Islam yang berpengaruh abad 20. Yogyakarta: Gema Insani.
Nata, Abuddin. 2005. Tokoh-Tokoh Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia,” Jakarta: PT Raja Gafindo Persada
Nawawi, Saifurrahman. 2018. “Nilai Pendidikan Sufistik KH. Imam Zarkasyi.” Yogyakarta: SUKA-Press, 2018.
Saifullah, Ali. 1985. “Darussalam, Pondok Pesantren Modern Gontor, Pesantren dan Pembaharuan.” Jakarta: LP3ES.
Susanto, Ahmad. 2009. Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta: Amzah.
Syafe’i, Imam. “Pondok pesantren: Lembaga pendidikan pembentukan karakter.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 1 (2017): 61–82.
Takunas, Rusli. “Pemikiran Pendidikan Islam Kh. Imam Zarkasyi.” Scolae: Journal of Pedagogy 1, no. 2 (2018): 154–160.
Zarkasyi, Abdullah Syukri. 2005. Gontor & Pembaharuan Pendidikan Pesantren. Divisi Buku Perguruan Tinggi, Jakarta: RajaGrafindo Persada.
DOI: https://doi.org/10.61689/inspirasi.v8i1.562
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.