Pengaruh Kemampuan Komunikasi Guru terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI SMK NU Ungaran

Muhamad Habsi Musanan, Abdul Karim, Alil Rinenggo

Abstract


This research is motivated by the delivery of material from PPKn teachers which tends to be monotonous and lacks variety, as well as indicators of teacher communication skills not being optimal according to Yosal Iriantara (2013:7), such as being able to ask questions that encourage students to understand the learning material themselves, being able to ask questions that encourage questions. high level, and skilled in various interaction techniques to prevent boredom. The formulation of the problem in this research is whether there is a significant influence between teachers' communication skills on the learning interest of class.
This research is quantitative. The subjects of this research were class The sampling technique applied was cluster proportional random sampling. Data collection techniques use questionnaires, data analysis uses normality tests, regression tests, determination tests and F tests with the help of the SPSS 22 program. The results of the research state that there is a significant influence between teachers' communication skills on interest in learning Civics in class 5%. Based on the results of the research that has been carried out, it can be concluded that each variable is related.
Keywords: Teacher Communication Ability, and Student Learning Interest

Full Text:

PDF

References


Ahmad, Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Budiwanto, Setyo. (2017). Metode Statistika untuk Mengolah Data Keolahragaan. Malang: UM Press.

Baehaqi, M. L. (2020). Cooperative Learning Sebagai Strategi Penanaman Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1). https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/article/view/26385. Diakses pada 26 Juli 2023 Pukul 15.53 WIB.

Hardiyanti, Siti. (2020). Pengaruh PPKn dan Kepramukaan terhadap Karakter Siswa Kelas X SMA Islam Sudirman Bruno Kecamatan Bruno Kabupaten Purworejo, tidak diterbitkan, Universitas Darul Ulum Islamic Centre Sudirman GUPPI, Ungaran.

H.M Sukardi. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: P.T Bumi Aksara.

Iriantara, Yosal. (2013). Komunikasi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Khodijah, Nyayu. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Komsiyah, Indah. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: TERAS.

Miller, dkk. (2007). Practical teaching skills for driving instruction practical teaching skills: Atraining manual for the ADI examination and the check test. London: Kogan-Page.

Mulyana, Deddy. (2014). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Munandar, U. (2009). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa dengan Media Pembelajaran Konvensional Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1529-1534. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/4902/ 3339. Diakses pada 21 Februari 2023 Pukul 16.55 WIB.

Nofrion. (2018). Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Nurhasanah, S, Sobandi, A. 2016. Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1),128-135. https://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/3264/2338. Diakses pada 21 Februari 2023 Pukul 14.46 WIB.

Nurmalisa, Y, Mentari, A, & Rohman, R. (2020). Peranan pembelajaran pendidikan kewarganegaraan dalam membangun civic conscience. Bhineka Tunggal Ika, 7(1), 34-46. http://repository.lppm.unila.ac.id/19982/ diakses pada 21 Februari 2023 pukul 17.18 WIB

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 22 tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah Remaja Rosda Karya dan PPS UPI.

Renninger, K. A. (2009). Interest and identity development in instruction: An inductive model. Educational Psychologist

Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh minat belajar siswa dan persepsi atas upaya guru dalam memotivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar bahasa Indonesia siswa SMP di Depok. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2) https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/SAP/article/view/1027. Diakses pada 21 Februari 2023 Pukul 15.09 WIB.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. Sukmadinata. Nana Syaodih. 2011. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Samani, M. (2011). Manajemen Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Yasin, M., Junaedi, I., & Cahyono, E. (2013). Gaya komunikasi guru matematika ditinjau dari teori komunikasi logika desain pesan. Unnes Jurnal 2(2). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujmer/article/view/2684, Diakses pada 26 Juli 2023 Pukul 14.50 WIB




DOI: https://doi.org/10.61689/waspada.v12i1.539

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.