Pengaruh Kemampuan Komunikasi Guru terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI SMK NU Ungaran
Abstract
This research is quantitative. The subjects of this research were class The sampling technique applied was cluster proportional random sampling. Data collection techniques use questionnaires, data analysis uses normality tests, regression tests, determination tests and F tests with the help of the SPSS 22 program. The results of the research state that there is a significant influence between teachers' communication skills on interest in learning Civics in class 5%. Based on the results of the research that has been carried out, it can be concluded that each variable is related.
Keywords: Teacher Communication Ability, and Student Learning Interest
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Budiwanto, Setyo. (2017). Metode Statistika untuk Mengolah Data Keolahragaan. Malang: UM Press.
Baehaqi, M. L. (2020). Cooperative Learning Sebagai Strategi Penanaman Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1). https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/article/view/26385. Diakses pada 26 Juli 2023 Pukul 15.53 WIB.
Hardiyanti, Siti. (2020). Pengaruh PPKn dan Kepramukaan terhadap Karakter Siswa Kelas X SMA Islam Sudirman Bruno Kecamatan Bruno Kabupaten Purworejo, tidak diterbitkan, Universitas Darul Ulum Islamic Centre Sudirman GUPPI, Ungaran.
H.M Sukardi. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: P.T Bumi Aksara.
Iriantara, Yosal. (2013). Komunikasi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Khodijah, Nyayu. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Komsiyah, Indah. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: TERAS.
Miller, dkk. (2007). Practical teaching skills for driving instruction practical teaching skills: Atraining manual for the ADI examination and the check test. London: Kogan-Page.
Mulyana, Deddy. (2014). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Munandar, U. (2009). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa dengan Media Pembelajaran Konvensional Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1529-1534. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/4902/ 3339. Diakses pada 21 Februari 2023 Pukul 16.55 WIB.
Nofrion. (2018). Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.
Nurhasanah, S, Sobandi, A. 2016. Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1),128-135. https://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/3264/2338. Diakses pada 21 Februari 2023 Pukul 14.46 WIB.
Nurmalisa, Y, Mentari, A, & Rohman, R. (2020). Peranan pembelajaran pendidikan kewarganegaraan dalam membangun civic conscience. Bhineka Tunggal Ika, 7(1), 34-46. http://repository.lppm.unila.ac.id/19982/ diakses pada 21 Februari 2023 pukul 17.18 WIB
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 22 tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah Remaja Rosda Karya dan PPS UPI.
Renninger, K. A. (2009). Interest and identity development in instruction: An inductive model. Educational Psychologist
Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh minat belajar siswa dan persepsi atas upaya guru dalam memotivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar bahasa Indonesia siswa SMP di Depok. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2) https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/SAP/article/view/1027. Diakses pada 21 Februari 2023 Pukul 15.09 WIB.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. Sukmadinata. Nana Syaodih. 2011. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Samani, M. (2011). Manajemen Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.
Yasin, M., Junaedi, I., & Cahyono, E. (2013). Gaya komunikasi guru matematika ditinjau dari teori komunikasi logika desain pesan. Unnes Jurnal 2(2). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujmer/article/view/2684, Diakses pada 26 Juli 2023 Pukul 14.50 WIB
DOI: https://doi.org/10.61689/waspada.v12i1.539
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.